Άπνοιες στον Ύπνο

Μήπως έχετε ένα από τα τρία συμπτώματα; 

  1. Ημερήσια υπνηλία, ανάγκη για ύπνο κατά τη διάρκεια της ημέρας, μη αναζωογονητικός ύπνος, ημερήσια κόπωση, αϋπνία
  2. Αφυπνίσεις με αίσθημα πνιγμού και ανάγκη για αέρα
  3. Ο σύντροφος στο κρεβάτι αναφέρει δυνατό ροχαλητό, διακοπές αναπνοής ή αμφότερα

Τότε, είναι πολύ πιθανόν να έχετε σύνδρομο απνοιών στον ύπνο (ΣΑΥ)

Τι είναι το ΣΑΥ;

Το ΣΑΥ είναι μια συχνή πάθηση, καθώς φαίνεται να αφορά πάνω από 4% των αντρών και 2% των γυναικών μέσης ηλικίας, χωρίς βέβαια να αποκλείονται και άλλες ηλικιακές ομάδες.

Πρόκειται για μία διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από επαναλαμβανόμενα επεισόδια πλήρους ή μερικής απόφραξης των ανώτερων αεραγωγών κατά τη διάρκεια του ύπνου, που οδηγούν σε διακοπή (άπνοια) ή σημαντική ελάττωση (υπόπνοια) της ροής του αναπνεόμενου αέρα. Οι επαναλαμβανόμενες αυτές διακοπές της ροής του αέρα οφείλονται σε μερική ή πλήρη απόφραξη των ανώτερων αεραγωγών

image-135895-apnoia.jpg?1421326507778
ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ:

  1. ημερήσια υπνηλία
  2. ξηροστομία το πρωί μόλις ξυπνήσει
  3. πρωινή κόπωση μόλις ξυπνήσει
  4. πρωινοί πονοκέφαλοι
  5. ανήσυχος ύπνος
  6. συχνές αφυπνίσεις, με έντονη επιθυμία για αέρα
  7. πρωινός πονοκέφαλος, ξηροστομία και πονόλαιμος
  8. συχνές αφυπνίσεις για ούρηση
  9. αίσθημα ότι ο ύπνος δεν ήταν αρκετός ή δεν προσέφερε ξεκούραση
  10. δυσκολία συγκέντρωσης, διαταραχές μνήμης και μείωση απόδοσης στην εργασία
  11. καταθλιπτικές εκδηλώσεις
  12. μείωση σεξουαλικού ενδιαφέροντος
  13. μείωση της μνήμης και προσοχής

Εάν ο γιατρός σας υποψιάζεται ότι εμφανίζετε υπνοαπνοϊκό σύνδρομο, θα σας προτείνει να κάνετε ένα τεστ που ονομάζεται «μελέτη ύπνου». Η μελέτη ύπνου μπορεί να πραγματοποιηθεί στο σπίτι του ασθενούς ή σε κάποιο εργαστήριο ύπνου ή κλινική. Ο εξεταζόμενος κοιμάται κανονικά και, μέσω διαφόρων καλωδίων, καταγράφονται διάφορες μετρήσεις σε ειδική συσκευή, όπως η καρδιακή συχνότητα, η αναπνοή και άλλες λειτουργίες του οργανισμού 
Η επιβεβαίωση της διάγνωσης μπορεί να οδηγήσει στην αποτελεσματική αντιμετώπιση του συνδρόμου, που είναι δυνατή, με διάφορες μεθόδους, στη μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων.


Ασθενείς με βαρύ σύνδρομο απνοιών στον ύπνο παρουσιάζουν σε μεγαλύτερη συχνότητα: 

  1. Υπέρταση
  2. Οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου
  3. Καρδιακή ανεπάρκεια
  4. Αρρυθμίες
  5. Αναπνευστική ανεπάρκεια
  6. Αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια
  7. Αιφνίδιο νυκτερινό θάνατο
  8. Τέλος, το 17% των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται στη νόσο

Τα άτομα με σύνδρομο απνοιών στον ύπνο έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου, γενικά, από τα υπόλοιπα υγιή άτομα. Ο κίνδυνος είναι τόσο μεγαλύτερος, όσο πιο σοβαρό είναι το σύνδρομο, ειδικά όταν δεν θεραπεύεται σωστά.

Κανόνες υγιεινής ύπνου

Βοηθά να διατηρήσουμε το μυαλό και το σώμα μας ξεκούραστο και δυνατό. Και, όπως μας έχει γίνει συνήθεια το πλύσιμο των δοντιών κάθε βράδυ, με τον ίδιο τρόπο, για να έχουμε ένα καλό ύπνο, θα πρέπει να αποκτήσουμε τη συνήθεια να κάνουμε μερικά πράγματα, πριν πάμε στο κρεβάτι. 
  1. Μην πέφτετε στο κρεβάτι αν δεν νυστάζετε. Διαβάστε ένα βιβλίο, ακούστε λίγη μουσική ή ξεφυλλίστε ένα περιοδικό. Κάντε κάτι που σας χαλαρώνει, χωρίς να σας διεγείρει, για να αποσπασθεί το μυαλό σας από τη δυσκολία του να κοιμηθείτε.
  2. Αν δεν κοιμηθείτε μετά από τα πρώτα 20 λεπτά στο κρεβάτι, τότε σηκωθείτε. Κάντε κάτι που σας χαλαρώνει σ’ ένα άλλο δωμάτιο, όχι εκεί που κοιμάστε. Η κρεβατοκάμαρά σας είναι για να κοιμάστε και όχι ένα μέρος ανίας και βαρεμάρας. Μόλις νυστάξετε, επιστρέψτε στο κρεβάτι.
  3. Αποκτήστε μερικές συνήθειες που θα κάνετε κάθε βράδυ πριν πέσετε στο κρεβάτι, όπως: κάντε ένα ζεστό μπάνιο, φάτε κάτι ελαφρύ, διαβάστε για λίγα λεπτά, λύστε ένα σταυρόλεξο ή ασχοληθείτε μ' ένα άλλο διανοητικό παιχνίδι.
  4. Σηκωθείτε την ίδια ώρα κάθε πρωί, ακόμη και τα Σαββατοκύριακα ή τις αργίες.
  5. Να κοιμάστε μια ολόκληρη νύχτα σε καθημερινή βάση, ώστε να αισθάνεστε ξεκούραστος κάθε μέρα.
  6. Αποφύγετε, όσο μπορείτε, τους σύντομους ύπνους στη διάρκεια της ημέρας και τελείως μετά τις 3 μ.μ. 
  7. Εφαρμόστε ένα σταθερό σχέδιο δραστηριοτήτων στη διάρκεια της ημέρας: Ώρες γευμάτων, λήψης φαρμάκων, άσκησης ή άλλων συνηθειών.
  8. Μην έχετε τη συνήθεια να διαβάζετε, να γράφετε, να τρώτε, να βλέπετε τηλεόραση ή να παίζετε χαρτιά στο κρεβάτι.
  9. Μην πίνετε καφέ μετά το δείπνο σας.
  10. Μην πίνετε οινοπνευματώδη 3-4 ώρες πριν πάτε για ύπνο.
  11. Μη καπνίζετε πριν πάτε στο κρεβάτι.
  12. Μη πάτε νηστικοί για ύπνο, αλλά και αποφύγετε ένα πλούσιο και  βαρύ δείπνο 2-3 ώρες πριν κοιμηθείτε.
  13. Αποφύγετε κάθε έντονη σωματική άσκηση 6 ώρες πριν κοιμηθείτε. Είναι απαραίτητο να ασκείστε, βέβαια, σε κανονική  βάση, αλλά κάντε το νωρίτερα στη διάρκεια της μέρας.
  14. Αποφύγετε τα υπνωτικά χάπια ή χρησιμοποιήστε τα προσεκτικά και ποτέ μαζί με οινοπνευματώδη.
  15. Απαλλαγείτε ή μην ασχολείσθε με πράγματα που σας στενοχωρούν. Ασχοληθείτε με αυτά σε άλλο μέρος του σπιτιού, νωρίτερα. Μην τα παίρνετε μαζί σας στο κρεβάτι.
  16. Κάντε την κρεβατοκάμαρά σας ήσυχη, σκοτεινή και δροσερή.

Βασικές συστάσεις για ελάττωση του ροχαλητού

  1. Απώλεια βάρους σύμφωνα με το δείκτη BMI. 
  2. Αποφυγή οινοπνευματωδών κατά το δείπνο.
  3. Αποφυγή λιπαρών τροφών κατά το δείπνο.
  4. Βραδινό φαγητό τουλάχιστον 3 ώρες προ του ύπνου.
  5. Αποφυγή γαλακτοκομικών και αμυλούχων προ του ύπνου.
  6. Αποφυγή γλυκισμάτων - ζάχαρης προ του ύπνου.
  7. Αποφύγετε την ύπτια θέση στον ύπνο. Βάλτε ένα μπαλάκι του τένις σε μια «τσέπη» που θα έχετε ράψει στην πλάτη της πιζάμας. Αυτό θα  σας εμποδίζει να παίρνετε τη θέση αυτή όταν κοιμάστε.
  8. Εξασφαλίστε επαρκή ύγρανση του αέρα στο υπνοδωμάτιο.
  9. Δοκιμάστε απλά μέσα που μπορεί να σας βοηθήσουν  όπως είναι οι ρινικοί διαστολείς και οι ρινικές ταινίες.
  10. Φροντίστε, ώστε η θέση ώμων - λαιμού - κεφαλής σε ευθεία γραμμή να είναι 12 εκατοστά περίπου πιο ψηλά από το στρώμα κατά τον ύπνο. Χρησιμοποίησε π.χ. δύο μαξιλάρια, ένα πιο κοντό για την πλάτη κι ένα πιο ψηλό για το κεφάλι, ραμμένα μεταξύ τους για να μη μετακινούνται ή ένα ειδικό στήριγμα για την πλάτη.
  11. Αναπνευστικές και ασκήσεις γλώσσας προ του ύπνου.
  12. Ρινικές πλύσεις με ειδικό διάλυμα.
  13. Χρησιμοποιήστε την  ειδική πρόθεση - μασελάκι προώθησης της κάτω γνάθου, όταν για το ροχαλητό ευθύνεται και η γλώσσα.
  14. Επιτρέπεται 1 κουταλιά μέλι ή 1 αυγό ή φρούτα και λαχανικά ή λευκό άπαχο κρεατικό προ του ύπνου.